Om inköpstjänsten
-
Var gäller inköpstjänsten?
På Coop.se och i alla Coop-butiker.
-
Kan man få ett kort som betalmedel istället för att betala via en app?
Vi har valt en digital betallösning för att förenkla och hålla nere de administrativa kostnaderna för dig som kund. Lagstiftningen kring kortbetalningar skärps hela tiden. Det kommer att ge en både dyr och krånglig korthantering för fakturaköp i framtiden.
Nej, Inköpstjänsten är en helt digital tjänst.
- Kommer jag få poäng eller kunna ta del av medlemspriser på de köp jag gör via Inköpstjänsten?
Nej, poäng och medlemspriser är kopplade till medlemskap. Endast privatpersoner kan vara medlemmar.
- Kan jag se mina inköp i appen?
Nej, men administratören för organisationens konto kan se köpen i Inköpsportalen.
- Stämmer det att kassakvittot inte kommer att behövas i redovisningen?
Ja, men det kan vara bra att spara kassakvittot för återköp eller reklamation.
Kvittot behövs inte av redovisningsskäl eftersom det också finns i Inköpsportalen.
- Finns det någon risk för att inköpen jag gör med Inköpstjänsten ska lasta mig som privatperson när jag använder BankID?
Nej, Coop har endast en affärsrelation med organisationen som du handlar för.
- Görs det en kreditkontroll när vi ansöker om Inköpstjänsten?
Ja
- Kommer vi att kunna betala med Inköpstjänsten i Shop Express, Scan&Pay eller i en självbetjäningskassa?
Nej, inte i dagsläget.
Appen
- Behöver jag ha BankID i min mobiltelefon?
Vi rekommenderar att du har BankID i mobilen eftersom du behöver det om du till exempel ska skaffa en ny sexsiffrig kod. Om du inte använt appen på ett tag kan du behöva skaffa en ny kod.
Det går givetvis att ha BankID på annan enhet och göra identifieringen från denna. Rekommendationen är dock att du har BankID tillgängligt vid inköp.
- Jag har glömt bort koden till appen, hur får jag en ny?
Detta gör du själv direkt i appen, följ anvisningarna under inställningar. Du behöver då ha tillgång till BankID.
- Jag kan inte betala med appen. Vad gör jag?
Slå på Bluetooth och platstjänster
Kontrollera att Bluetooth och platstjänster är påslagna och tillgängliga för Inköpstjänstens app i din mobiltelefon.
- För Iphone krävs Bluetooth.
- För Android krävs både platstjänster och Bluetooth.
Kontrollera din köpgräns
Kontrollera att köpet inte är större än din köpgräns som du kan se inloggad i appen.
Är köpgränsen för låg kontaktar du din chef eller administratör för Inköpstjänsten. Denne kan höja din köpgräns i Inköpsportalen. Du kan genast se att köpgränsen ändras i appen.
Ominstallera appen
Hjälper inte något av ovanstående måste du ominstallera appen. Det kräver att du har BankID till hands.
Vi uppdaterar appen några gånger per år. För att inte missa att ladda ned den senaste versionen rekommenderar vi att du har automatisk uppdatering av dina mobilappar. Äldre versioner av appen kommer så småningom att sluta fungera.
- Vad behöver jag för att kunna använda appen?
En smartphone samt tillgång till BankID.
- Vad gör jag när jag laddat ner appen och är redo för att betala i butik?
Första gången du använder appen verifierar du dig med BankID och väljer en sexsiffrig kod.
Du kan välja att appen ska komma ihåg ditt personnummer under Inställningar. Då behöver du endast ange den sexsiffriga koden för att bekräfta köp.
- Var laddar jag ner Inköptjänstens app?
Du laddar ner appen till din mobiltelefon från App store (Iphone) eller Google play (Android). Sök efter ’inköpstjänsten’.
Ladda ner appen här:
- Inköpstjänstappen på App store (Iphone)
- Inköpstjänstappen på Google play (Android)
I din mobil kommer appen heta Coop Företag.
- Varför behöver jag BankID för att använda appen?
För inköpstjänsten har vi värderat säkerheten högt. Samtidigt vill vi minska administrationen kring att identifiera användare. Därför har vi valt att använda BankID som legitimationssätt.
Likväl som man i sin yrkesutövning ibland legitimerar sig med körkort, id-kort eller namnsignatur kan man istället använda sitt BankID.
Betala med Inköpstjänsten, köputrymme
- Hur betalar jag med Inköpstjänsten på Coop.se?
- Skapa ett företagskonto för din organisation på Coop.se.Använd kontot när du vill betala med Inköpstjänsten i vår webbutik. Du kan inte betala med Inköpstjänsten om du är inloggad som privatperson.
- Ha din mobiltelefon tillgänglig när du ska betala på Coop.se. Du bekräftar köpet med Inköpstjänstens app.
- I betalsteget fyller du i uppgifterna. I sista steget väljer du Inköpstjänsten som betalmetod.
- Följ anvisningarna och bekräfta ditt köp med Inköpstjänstens app.
- Klart!
- Hur betalar jag i kassan i butik?
I kassan i butik betalar du med Inköpstjänstens app. Håll bara mobilen mot mottagaren och godkänn sedan köpet.
Du laddar ner appen till din mobiltelefon från App store (Iphone) eller Google play (Android). Sök efter ’inköpstjänsten’.
Ladda ner appen:
- Kan jag se vilket köputrymme jag har i appen?
Ja, när du är inloggad i appen trycker du på ikonen i högra hörnet, väljer fakturamottagare, då kommer se du köputrymmet.
- Om jag behöver utöka mitt köputrymme, vem kontaktar jag?
Kontakta administratören för Inköpstjänsten i din organisation. Administratören kan ändra köputrymmet i Inköpsportalen.
Faktura och redovisning
- Vad är en fakturamottagare?
En fakturamottagare är det kostnadsställe du gör inköp för.
- Från vem kommer vi att få fakturan?
Fakturautställare är den konsumentförening inom KF som butiken tillhör. PayEx administrerar fakturan å deras vägnar.
- Hur lång betalningstid har vi som kund i Inköpstjänsten?
Betalningstiden är 30 dagar.
- Kan jag vara ansluten till flera fakturamottagare?
Ja, hur många som helst.
- Hur ser jag att jag är upplagd på flera fakturamottagare?
I appen ser du om du är upplagd på flera fakturamottagare.
- Om jag är ansluten till flera fakturamottagare och bokför ett inköp på fel kostnadsställe, går det att rätta till?
Om köpet är bokfört till fel kostnadsställe kontaktar du Kundservice:
E-post: inkopstjanst@coop.se
Telefon: 0771 – 171717
- Stämmer det att kassakvittot inte kommer att behövas i redovisningen?
Ja, men det kan vara bra att spara kassakvittot för återköp eller reklamation.
Kvittot behövs inte av redovisningsskäl eftersom det också finns i Inköpsportalen.
#Frågor#Inköpstjänst#svar